Presentation picture
mangepange
Göteborg
Bloggen används främst som en resedagbok med fokus på bilder.

Vandring över Anderna - Argentina till Chile dag 4

Vi vaknade till en mulen morgon och man blev lite orolig för regn. Det kom lite hagel men det var allt som tur va. Ganska snart på vandringen kom vi till en fors som var djup och kraftig så det fick bli att ta hästarna till hjälp för att ta sig över. Lite spännande för oss som inte ridit innan...

Sedan gick turen vidare i ett fantastiskt landskap, det blåste en hel del. Det blev en ganska lång dag med 15 km på hög höjd. Tälten slog vi upp på 3300 meter över havet bredvid en klippa som fungerade som lite vindskydd vet inte hur mycket det hjälpte dock för det blev en väldigt blåsig natt med flera minusgrader. Vi tältade bredvid en bäck och jag trodde att det regnade när jag vaknade under natten innan jag kom på att det måste vara bäcken som låter...

Blogga med din mobil - Nouw har kanske Sveriges bästa blogg-app - klicka här!

Vandring över Anderna - Argentina till Chile dag 3

Att sova i tält är inte optimalt för sömnen men det gick bra. På morgonen vaknade vi till frost, det hade varit kallt under natten. På dagarna är det väldigt varmt i solen som för övrigt är riktigt stark så det är högsta solskyddsfaktor (50) som gäller för att inte bli sönderbränd. Detta är en kort vandringsdag mot Real de la Cruz, en stuga som byggts och används av Argentinas armé, en rejäl byggnad som är gjord för att stå emot de riktigt tuffa vintrarna som kan ge enorma mängder snö.

Vid ankomst fick vi veta att det nästa dag skulle vara en stor sammankomst här med 70 militärer, det betyder att det kommer 70 hästar och 70 mulor för att bära all utrustning, tur att vi inte skulle vara här samtidigt...

Det blev en lugn dag med vila inför kommande etapper. Eftersom huset innehåller ett riktigt rejält kök med ugn så vankades det pizza, kocken Eduardo fick slita hårt och det blev en rekordsen middag kl 23... Pizzorna var fantastiskt goda!

Vandring över Anderna - Argentina till Chile dag 2

En tuff dag som började med en rejäl väg uppför, vi skulle gå över vandringens högsta höjd - porten mot Argentina - Portillo Argentina på över 4300 meter. Här kunde man välja att åka jeep upp till ca 4000 meter men vi valde att gå hela vägen upp. Det gällde att det lugnt eftersom det är betydligt jobbigare att gå på så höga höjder. Detta är första gången över 3400 meter för min del. Det var helt tufft och det gällde att ta det lugnare än normalt och dricka massor med vatten. Väl uppe i passet var det en fantastisk känsla. Det kändes att luften var tunnare och man fick inte lika mycket syre som man är van vid.

Vår övernattning för dagen låg på 3200 möh så det blev lika många höjdmetrar ned... Vi fick vada över till platsen där vi skulle övernatta. Denna natten var det tält som gällde. Middagen bestod av en pasta med tomat och bönsås och ost och självklart Malbec till det. Det är rätt fantastiskt att uppleva detta mitt ute i Anderna. Vi gör samma rutt som General San Martin gjorde under Argentinas frigörelse en gång i tiden. Natten blev kall (inte i min sovsäck dock som är lite för varm...).

Vandring över Anderna - Argentina till Chile dag 1

Dagen började med en klassisk Argentinsk frukost, dvs kaffe och croissant. Vi åkte jeep från Tunuyan till gränsstationen där alla som ska till området måste skriva in sig. Här bjöds det på kaffe och någon av deltagarna hade med sig coca-the... Det gick relativt smidigt och efter någon timma var vi klara för vidare färd mot första stugan vi skulle sova på för acklimatisering. Refugio Scaravelli ligger på ca 3100 meters höjd.

Raul vår svensktalande guide och jag o Jocke hoppade av 500 höjdmeter så vi fick en lort vandring första dagen.

Väl framme till den väldigt enkla stugan började de ordna Alsado, en klassisk Argentintsk grillfest. Temat var kött i alla dess former. Förutom vandringsgänget vad det 6-7 Gauchos och vissa av dem festade på rejält med en blandning av Malbec, fernet Bianca och lite andra oklara drycker...

Det var en härlig röra med jeepar, hästar, mulor och pick-uper...

Ett väldigt blandat gäng som ska genomföra denna vandring: 3 st skall cykla, 3 st ska rida, 6 vandrar och utöver det Gauchos som tar med packningen på mulor (15 st!) och kock och guider.

Inför vandring över Anderna - Argentina till Chile

Efter en lång flygning till Buenos Aires vis Amsterdam landade vi en varm morgon och tig en taxi till vårt hotell i stadsdelen Palermo, ett riktigt juste område med massor av restauranger och caféer. Vårt hotell hade en trevlig takterrass med utsikt över stadsdelen. Här skulle vi bo i två nätter innan resan fortsätter norrut till Mendoza.

På torsdagen (dag 2) gick vi en stadsvandring, käkade på ett ståndsmässigt lunchställe i Recoleta, frossade i Argentinsk glass (något som verkligen kan rekommenderas, den är fantastisk)

People of Seoul pt 1

Franrike, Vanoise, dag 3: Champagny en Haute till Refuge Grand Bec

Då var det dags för en tuff dag.
Med en röd varningstext i bakhuvudet var det uppför som gällde. Vi vandrade genom ett kargt landskap på upp emot 2800 möh. Fantastiska vyer mötte oss.

När vi kom fram till krönet där det svåra partiet väntade var det bara att ladda. På andra sidan kanten var ett stup på några hundra meter. Den första biten var säkrad med kedjor så den såg ändå ut att gå men hur det såg ut efter det gick inte att se.

Det visade sig vara en sjukt brant väg ned, man gick med hjärtat i halsgropen. Denna passagen skulle jag inte vilja göra igen.

Refuge Grand Bec, stugan vi skulle sova i låg helt fantastiskt precis uppe på kanten till Grand bec, en topp på ca 3300 möh.

Stugan var enkel och vi var nästan helt ensamma där, tre yngre fransoser tältade utanför men åt tillsammans med oss. Vi serverades självklart trerätters meny, riktigt gott som vanligt. Stugvärden bjöd på hemmagjord Genepe, en örtlikör på en fjällblomma som är vanlig här i trakten.

Franrike, Vanoise, dag 2: Villard till Champagny en Haute

Kroppen var lite väl mörbultad efter dag 1 och jag ville vara fit for fight dag 3 som är en extra tuff dag, så jag valde att ta en alternativ väg till Champagny en Haute, Thomas o Jocke körde den ursprungliga rutten.

Väl framme var det en vandrarhem men även om det är enkelt boende så är maten viktig. Kocken var en skojfrisk typ, han såg nästan exakt ut som kocken i "Råttatouille", vilket var ett plus.

I Franrike älskar man ost. Denna kväll fick vi en halv hel ost (en halv cirkel ca 30 cm lång)

Den monterades under en typ av infravärmare och när det översta lagret gratinerats använde man en slev för att karva loss en hel hög med smält ost, sen tillbaka under värmaren och så höll det på. Till detta var det sallad, potatis, bröd och charkuterier.

Franrike, Vanoise, dag 1: Pralognan till Villard

Vi anlände kvällen innan till hotellet, resan gick via Geneve och sedan vidare med hyrbil till Frankrike.

Enda missödet var att en väska inte fanns med när vi landade. Som tur var innehöll den bara våra liggunderlag... Vi köpte nya.

Halv nio på morgonen bar det av. Vädret var fantastiskt, prognosen var blå himmel närmsta dagarna. Morgonen var dock lite kylig. Det spelar inte så stor roll när man ska gå 1000 meter upp i princip direkt.

Det skulle bli en lång dag. Vi körde på i vanligt tempo med korta pauser

Väl uppe på toppen var det en fantastisk utsikt! Nu väntade en vandring på kammen, något avsnitt var hyfsat smalt med lite marginal,

Nu väntade en dryg sträcka nedför ca 1600 höjdmeter för att vara exakt. Inte så snällt för knäna. Väl framme i Villard (strax innan 7) hittade vi inte hotellet. Vi tog hjälp v google
Maps och såg till vår förvåning att det skulle ligga ca 2.5 km längre fram. Eftersom detta hotell blivit ombokat trodde vi att resebyrån helt enkelt missat.

Väl framme där hotellet skulle ligga enligt google maps så möttes vi av en öde by som var stängd för säsongen... När vi ringde hotellet visade det sig att det visst låg i Villard. Tack Google maps för 1h extra vandring....

Hotellet (boendet) visade sig vara en trevlig överraskning. Fint inrett i en personlig stil med bara två rum (tre på vintern). Det var ett par från Paris som flyttat hit och drev denna lilla pärla. Mannen var kock och jobbade även som personlig kock åt rika ryssar, familjen Hermés och några andra. Det var inte svårt att förstå varför. Maten var fantastisk!

En mycket trevlig avslutning på en tuff dag.

Japan dag 7 & 8 - Tsumago & Ikebukuru

Som jag skrev i förra inlägget bodde vi på ett ryokan. Det betyder noll isolering. Redan på kvällen var det kallt på rummet. För att värma upp rummet fanns en fotogenvärmare (en moderna variant) som vi slog på, det funkade rätt bra och man somnade gott.

Kl 0300 vaknade jag av att fotogenvärmaren tystnat. Min tanke var att fotogenet helt enkelt tagit slut. Bara att dra på sig ytterligare en filt och hoppas att man inte fryser ihjäl.

När vi gick upp kl 0700 var det bokstavligt talat iskallt på rummet och ser var snabbt på med alla kläder man hade. Frukosten var en mindre variant av middagen dvs ris och smårätter, gott!

När vi gick tillbaka till rummet bestämde jag mig för att slå på värmaren för att se vad som hände. Den gick igång... Det var alltså någon typ av timer som slog av den, troligtvis för att man inte skulle dö av kolmonoxidförgiftning, kanske inte så dumt ändå...

Vandringen not Tsumago var väldigt lätt och lite tråkigare än vad vi hoppats på, men vi hade i alla fall tur ned vädret, strålande sol.

Vi kom med ett tidigare tåg och var tillbaka i Tokyo tidigare än beräknat. Vi checkade in på vårt nya lite enklare hotell som låg i Ikebukoro nära där Ann-Charlotte och Per bor. Ett hektiskt område med Tokyos tredje störst station (gigantisk).

Nästa morgon var det upp tidigt för att besöka fiskmarknaden (världens största)

Som turist kan man inte besöka hela området men det man fick se var riktigt häftigt. Det styckades fisk av alla slag, stora som små. En otrolig trafik med små lastmoppar som fraktade lådor kors och tvärs, helt klart värt ett besök!

Sedan blev det frukost (lunch) i form av Sushi,
färskare sushi är nog svår att få! Något jag verkligen gillar med sushin här är att de lägger på rejält med wasabi under fisken (man får ingen vid sidan om) och att man inte får sesamfrön på (måste vara ett svenskt påhitt)